denikn: Čím levnější parkování ve městě, tím horší bydlení

řada aut zaparkovaných kolem celé plovárny

Urbanista Peter Bednár navrhuje neotřelý přístup k městskému parkování. Stávající systém nutí stavebníky, aby ke každému bytu vytvořili určitý počet parkovacích míst (Návrhový stupeň automobilizace – slatinak.cz), a politici přitom slibují levné nebo zadarmo parkování ve městech. To vede k tomu, že nové bydlení se vytlačuje na okraj, středy měst se vysídlují, ale veškerý volný prostor ve středech měst i v centrech zabírají parkoviště pro lidi vytlačované bydlet na okraje. Pro ně už nikdy nebude alternativou MHD, protože ta bude v nízké hustotě osídlení na okrajích jezdit málo nebo špatně. Výsledkem jsou nehostinná a ošklivá města: rozvleklé obytné zóny bez služeb (plné betonu, asfaltu a nefunkční zeleně) daleko od center, kde zůstanou služby, za kterými pak desetitisíce lidí z okrajů budou muset každý den přesouvat buď auty (k čemuž je láká politiky slibované levné parkování) anebo přecpaným MHD sem a tam.

Autor dokazuje na vysokých cenách bytů v centru vs. nízkých na periferii, že je přitom větší zájem o byty v centru (byť s malým počtem parkovacích míst), než na periferiích (byť s většími možnostmi parkování).

Podle něj by bylo lepší neřešit počet parkovacích míst u nově vznikajících jednotek, ale ohodnotit (zpoplatnit) všechna veřejná parkovací místa. Tim si lidé zvyknou na to, že parkování něco stojí, a přičtou si to jaksi k ceně individuální dopravy a k hodnotě hromadné dopravy, která to řeší za ně. A dále vzniknou prostředky pro budování patrových parkovišť, díky kterým pak bude vznikne na ulicích víc místa pro lidi. O drahé patrové (podzemní) parkování je aktuálně malý zájem, protože i těch 1000-2000 měsíčně, co stojí, je moc ve srovnání s dosud levným parkováním v ulicích.

Celý článek: Spočítal všechno parkování v Praze. Nejlépe se žije tam, kde je ho málo, říká urbanista — Deník N

I chrudimský městský architekt Martin Nedvěd říká: “Zkušenosti z celého světa říkají, že více parkovacích míst problém neřeší – jenom přitahuje stále více aut. (…) Ale vnímám, že je to u nás stále třaskavé téma a hodně lidí má nějakým kuriózním způsobem spojenou jízdu autem s osobní svobodou.”1

Z dalšího článku k tématu: Tramvaj s osmdesáti lidmi v Praze stojí kvůli jednomu autu. A nám to přijde normální, diví se uznávaný urbanista — Deník N vybírám podobnou myšlenku:

Co chtějí zdravotní sestra, profesor, urbanista a automechanik? Chtějí dobrou kvalitu života pro sebe a své děti a mnozí z nich také pro své rodiče. A chtějí mít všechno blízko, nechtějí trčet v dopravních zácpách. Jenže toho nedosáhnete jinak než menším využíváním aut a stavbou měst, kde auto nebude tolik potřeba. Lidé nechtějí žít ve městě, které je plné aut, znečištěné a plné dopravních zácp.

Parkování je geniální nástroj na zničení měst. V Česku je to úspěšná brzda dostupnějšího bydlení — Deník N

  1. Městský architekt Martin Nedvěd: Nechci nikoho přesvědčovat. Snažím se jít příkladem | Chrudimské noviny[]

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.