denikn: 22 otázek, které jste mi chtěli položit, když jste mě viděli před supermarketem zaparkovat Teslu

Výtah z článku. Celý odemčený článek je zde: 22 otázek, které jste mi chtěli položit, když jste mě viděli před supermarketem zaparkovat Teslu — Deník N (denikn.cz)

Nejlepší bude, když nevyhnutelné věci vyřídíme hned na začátku. Elektrická auta často hoří a nedají se uhasit, jsou méně ekologická než benzinová (lithium!), v zimě se v nich budete bát zapnout topení a celá vaše rodina bude plakat na rozpálené krajnici, když budete auto cestou na dovolenou tři hodiny nabíjet. Nic z toho není pravda, ale je lepší to sem napsat než to nechat na prvního diskutujícího s přezdívkou fuckgreta666.

Vlastnit Teslu na Slovensku je pořád trochu jako vlastnit v Púchově v roce 1973 džíny ze západního Německa – málokdo odolá pokušení zeptat se vás na ně, ale třetina lidí hned dodá, že oni by je vlastně nechtěli ani zadarmo a že vaše životní volby jsou morálně pochybné.

Na cestě z Bratislavy do Kyjeva (1400 km) jsem se na nabíjení zastavil čtyřikrát dohromady na 110 minut, plus dvakrát u nabíječek, které zrovna nefungovaly, protože raketové útoky způsobily výpadek proudu. V Chorvatsku jsem nebyl, ale podle navigace zastavíte na trase z Bratislavy do Zadaru jednou na 33 minut v Záhřebu. (Pokud si chcete namodelovat vlastní trasu, můžete to udělat přes plánovač ABRP.) Dlouhé trasy po dálnici si můžete nejsnáze představit takto: každé dvě hodiny zastavíte a budete 15 až 20 minut nabíjet. (Nebo budete nabíjet každé tři hodiny 40 minut.) V sezoně a ve východní Evropě, která má horší infrastrukturu, můžete najít obsazené nabíječky. Jako nejhorší scénář si představte, že špatně naplánovaná cesta namísto 12 hodin potrvá 14, nebudou to ale čtyři dny. (Někdy se čeká ne proto, že není žádná nabíječka, ale proto, že všichni chtějí tu nejlevnější a nejbližší.)

Elektromobil dnes ještě není volba pro člověka, který se svým autem a plánováním cest nechce vůbec zabývat. Tesla je nejméně problémová – sama vám naplánuje trasu a zohlední například i to, jaké je na trase počasí (!) nebo kolik jiných aut právě směřuje ke stejné nabíječce. Přijedete ke stojanu, který vám automaticky vybere, zasunete kabel a nabíjíte. S jinými auty musíte použít speciální appku na navigaci a další speciální appku na nabíjení a platbu. A pak zase jinou appku na nabíjení na jiné nabíječce. Situace se neustále zlepšuje (nové nabíječky už povinně umožňují platbu libovolnou platební kartou), ale pokud chcete i při dlouhé trase jen sednout do auta a nic neřešit, na elektromobil je pro vás ještě brzy. Pokud úplně odmítáte přemýšlet o tom, který kabel potřebujete k nabíjení střídavým a který k nabíjení stejnosměrným proudem a proč vůbec jsou dva různé proudy, když máte jen jedno auto, také je pro vás ještě brzy.

Mám si koupit elektrické auto? Dejte si jeden bod za každý z těchto výroků, se kterým souhlasíte.

  1. Mohu nabíjet doma.
  2. Mám v rodině dvě auta (a jedno chci vyměnit).
  3. Jezdím hodně (desetitisíce kilometrů ročně).
  4. Baví mě nové věci.

Máte-li alespoň dva body, vyplatí se minimálně vytáhnout kalkulačku a spočítat, zda se vám elektrické auto už dnes nevyplatí. Nebo si půjčit Teslu na jeden den a zjistit, jestli vás nenadchne. Většina lidí názor na elektrická auta obvykle změní poté, co se v nich poprvé svezou a poprvé stlačí plynový pedál na podlahu.

Oblíbený vtip elektromobilistů popisuje alternativní realitu, ve které by normou byla elektrická auta a nějaký dobrodruh by si chtěl koupit benzinové, protože o něm slyšel spoustu zajímavých věcí. Píše proto dopis svému prodejci.

  1. Dobrý den, uvažuji o koupi prvního benzinového auta, ale mám několik otázek:
  2. Je pravda, že benzinové auto neumí vyrábět benzin a doplňovat jej zpět do nádrže, když brzdím nebo jedu z kopce?
  3. Slyšel jsem, že benzinové auto nemohu tankovat doma během spánku, ale musím ho vždy odvézt na speciální místo. Nevím, jestli se chci svému autu takto přizpůsobovat, jaké jsou vaše zkušenosti?
  4. V autě, které jsem testoval, jsem si všiml zpoždění mezi momentem, kdy jsem stlačil plynový pedál, a dosažením požadované rychlosti. Bude tato chyba odstraněna před spuštěním masové výroby?
  5. Prý neexistuje žádný způsob, jak natankovat zdarma využitím energie ze slunce, a za benzin budu muset vždy platit. Dává pak auto na benzin a naftu ekonomicky smysl?
  6. Auto, které jsem si vybral, pohání nafta. Dočetl jsem se, že se vyrábí z ropy, jejíž těžba způsobila v posledním století množství ekologických katastrof, vedly se o ni války a stála miliony životů. Je legální a morální, pokud koupí podpořím průmysl s takovou děsivou historií?
  7. Vím, že pohonné hmoty jsou minimálně dvakrát nebo klidně pětkrát dražší než pohon na elektřinu. Když začne více lidí používat spalovací motory, cena benzinu bude prudce klesat tak jako u baterií, že?
  8. Internetem se šíří hoax, že z nastartovaného benzinového auta vycházejí škodlivé výpary, které zabíjejí miliony lidí ročně. Prý dokonce když necháte takové auto nastartované v garáži, člověk v ní může umřít. Mohl byste udělat víc pro vyvracení takových fám, které šíří nepřející perspektivní nové technologii spalovacích motorů?

Jeden komentář u “denikn: 22 otázek, které jste mi chtěli položit, když jste mě viděli před supermarketem zaparkovat Teslu”

  1. Někdo prý spočítal, že pokud by se e-auta opravdu v horizontu roku 2035 měla rozšířit tak jak je plánováno, jen v ČR by bylo potřeba kapacitu dalších šesti Temelínů (a nebo odpovídající objem FVE, za předpokladu, že svítí sluníčko, když chci nabíjet) – a na to není naše rozvodná síť vůbec dimenzovaná…

    No, mně to vychází, že by stačil jeden Temelín bohatě, zatímco vláda objednala rovnou 2 temelíny. Počítal jsem tak, že kdyby všechna auta byla elektro: 6mil. aut * 10 000 km/rok * 0,17 kWh/km = 10 TWh/rok. Temelín má za 20 let průměr 13TWh/rok. Vláda mezitím objednala u Korejců 4 bloky, tedy 2 Temelíny.

    No a co se týče infrastruktury… ta je přesně taková, jakou ji chceme mít. Pokud ji chceme mít a la 80.leta, tak taková bude. Pokud ji potřebujeme upravit, tak ji upravíme ne, copak to neumíme? Navíc průmysl snižuje spotřebu výrazně, u nás ve fabrice byl maximální (špičkový) příkon v roce 2009 2,5MWh, teď dáváme sotva 250kW. Ten zbytek je volný i bez nových Temelínů, aktuálně se prodává do ciziny.

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.