Zařízení je součástí procesu dekarbonizace, kdy se elektrárna zavázala odstoupitod využívání uhlí jako paliva do roku 2030. Zařízení by mělo pokrýt 15 procent ročních dodávek tepla pro Pardubicko, Chrudimsko a Královéhradecko.1
Pokud by byla doprava řešena čistě po silnici, předpokládá EOP denně 30 malých nákladních vozů, 30 kamionů a 30 osobních aut pro personál. Nákladní doprava by měla být řešena jen v pracovní dny od 6 do 18 hodin. 1
Už však zahájily zjišťovací řízení k výstavbě s cílem začít stavět v roce 2026 a zkušební provoz spustit do šesti let.2
„Zhruba před rokem a půl jsem dostal velmi rozhořčený dopis od starosty Chrudimi, který mě upozornil na to, že nákladní automobily, které by vozily náš odpad do Prachovic, by jim ničily cesty a mohlo by to dojít až k tomu, že Chrudim by po nás chtěla nějakou náhradu,“ sdělil Hrabálek z HK.2
Na katastru Opatovic spalovna být nemůže
Kvůli 15 let starému odmítnutí v místním referendu se stavba papírově přestěhovala z katastru Opatovic do čeperského. Nově by měla stát přímo za vjezdem do areálu elektrárny. Starosta Opatovic Pavel Kohout (Opatovice podle vás) je sice přesvědčen, že spalovna je nutností, ale stavbu zapovídá referendum nejméně do případného vypsání nového plebiscitu.2
„V územním plánu je přímo věta, že v této průmyslové oblasti nesmí být umístěna spalovna nebo zařízení na energetické využití odpadů,“ uvedl Kohout.2
Nejsilnější odpor proti zařízení na energetické využívání odpadu (ZEVO) však zní přímo z Hradce. O intenzitě kritiky či naopak pozitivních reakcí napovědí i podzimní komunální volby. Otázka spalovny může být kromě regenerace Benešovy třídy, drahoty fotbalového stadionu či městské hromadné dopravy jedním ze zásadních politických témat.2
Kapacita je větší, než produkce -> kde budou odpad brát?
Podle ředitele Hradeckých služeb Martina Huška by Hradec s Pardubicemi mohly spalovnu společně zásobovat 15 až 16 tisíci tunami odpadu ročně. Jenže její kapacita by měla být desetinásobná. ZEVO je připravené zpracovávat 150 tisíc tun odpadu ročně, tedy 480 tun za den.2
Existují i další zajímavá čísla, která však dovoz odpadu z celé republiky vylučují. Svozová oblast počítá s okruhem asi 60 až 80 kilometrů. V maximální variantě zahrnuje území Pardubického a Královéhradeckého kraje, východní část Středočeského a severní část Vysočiny. Denně se uvažuje s příjezdem asi 30 středních nákladních vozidel a stejného počtu těžkých nákladních automobilů.2
„Na jednání správní rady elektrárny jsem vystoupil, že chci jednoznačně deklarovat, že pokud by spalovna v Opatovicích skutečně vznikla, půjde o odpad z našich aglomerací a že se nebude vozit ze vzdálených oblastí Čech. Byl jsem ujištěn, že se s tím nepočítá,“ prohlásil primátor Hrabálek.2
Horkovod stejně spalovna neutáhne
Navíc z celkového výkonu elektrárny vyprodukuje spalovna maximálně pět až sedm procent, problematiku zásobování teplem a elektřinou tedy neřeší.2
Elektrárna má být zachována
S palivem se počítalo s plynem, ale kvůli omezování závislosti na Rusku se teď neví.3
- Elektrárna v Opatovicích chce začít energeticky využívat komunální odpad a opustit uhlí noviny_chrudim.cz 22.4.2022[↩][↩]
- Opatovická elektrárna spěchá se spalovnou, Hradec si teprve tříbí názory – iDNES.cz 26/4/2022[↩][↩][↩][↩][↩][↩][↩][↩][↩]
- dp 29/4/2022[↩]
Odkaz: