- Návrh: Priority při stavbách a rekonstrukcích ulic
- Téma: Městská zeleň a parky
- Téma: Globální klimatická změna
Rozvoj města v současnosti výrazně ovlivňuje snaha zachovat maximum zeleň, kde to je jde. V důsledku to vede k tomu, že zeleň dostává při projektování přednost i před parkovacími místy a dopravnímu pruhy pro auta, chodce a cyklisty. To ovšem příliš nebrání všem uvedeným uživatelům sdílet zbylý zúžený prostor, takže dochází snáze ke konfliktům, nervozitě, strachu v provozu.
Ve vedení města najdeme jak zastánce zeleně v ulicích za každou cenu, kteří bojují o každý m2, tak ty, pro které je vetší priorita prostupnost a možnosti parkování a velmi těžko hledají shodu a tak se často v některých projektech prosadí jeden či druhý extrém . Lze problém popsat tak, abychom se o něm dokázali bavit bez emocí, které blokují shodu?
Důvody pro umístění zeleně do ulic
- estetický – zeleň je přirozeně uklidňující
- mikroklimatický – zadržuje vodu a odpařuje vodu (stromy navíc stíní)
- makroklimatický
- redukují CO2 v ovzduší
- (vylučují vodu a zvlhčují – tento efekt je však vzhledem k mikropodílu plochy na zeleni v krajině u zbytné zeleně v ulicích zanedbatelný)
Chodník, pruh pro cyklistu nebo zeleň?
V některých ulicích je dost místa na zeleň i ostatní mody dopravy. Ale někde není kvůli zeleni místo ani na chodník či pruh pro míjení a předjíždění cyklistů (Švermova, Škrovád, Neumannova). Pak je ke zvážení, jestli se nedomluvit a přesunout zeleň ve významu až za tyto dva mody: Priority při stavbách a rekonstrukcích ulic – slatinak.cz
Norma o projektování komunikací doporučuje umisťování zeleně zejména z estetických důvodů, avšak ne nahodile (kde zrovna vyrostl strom či zůstal trávník) nikdy na úkor bezpečnosti.1
- 15.10.1 Při návrhu prostoru místní komunikace hraje komunikační zeleň mimořádnou úlohu zejména v území zastavěném a zastavitelném, kde spoluutváří veřejný uliční prostor, působí na zklidňování dopravy. Výsadbu stromů, keřů a zatravnění je nutno navrhovat zejména s přihlédnutím na bezpečnost provozu, se zřetelem k jejímu estetickému významu a ke zlepšení životního prostředí přilehlé zástavby. – Projektování místních komunikací ČSN 73 6110[↩]
Jeden komentář u “Téma: Kdy má mít zeleň v ulicích přednost před dopravou?”