- Návrh: Vymezení nejvhodnějších míst k parkování v ulici pozemním značením
- Téma: Sledování připravovaných úprav chodníků a ulic na omezení provozu cyklistů
- Téma: Nedostatek parkovacích míst v ulicích města
- Téma: Rekonstrukce ulic
- Téma: Projekty omezující cyklistiku ve městě
- Návrh: Z jednosměrek udělat cykloobousměrky
- Téma: Plošné zklidnění dopravy – zóna 30
Šířka komunikací. Minimální šířky komunikací podle platné (2019) normy ČSN 736110 a TP 179 jsou:
využití | limity | podle | pozn. |
---|---|---|---|
šíře vozovky v obousměrném provozu | min. 5,5 m | ČSN 73 6110 8.4.3 | 5,5 = 2x 2,5 m pro auta (a) + 2x 0,25 m vodící proužek na okrajích (v) |
jízdní pruh s obousměrným provozem v úsporném provedení | min. 3,0 m mezi obrubami | ČSN 73 6110 8.2.2; 8.4.4 | šíře mezi obrubami min. 3,0 m (2,5 + 2x vodící proužek 0,25);
Úsporné typy jednopruhových obousměrných komunikací pro < 500 vozidel/24 h |
šíře vozovky pro auta v jednosměrce | min. 2,75 m mezi obrubami | ČSN 73 6110 8.4.4 | šíře mezi obrubami min. 2,75 m = 2,5 (a) + vodící proužek 0,25 (v) |
šíře vozovky pro auta v jednosměrce a pro cyklisty v obou směrech (cykloobousměrka)pro 50km/h |
min. 4,5 m mezi obrubami pro | ČSN 73 6110 6.1; 10.4.2.7; Tab.3 a 4 | 4,5 = 2,75 m pro auta (a) + 0,25 m bezp.odstup + 1 m pro cyklisty v opačném směru (a) + 2x 0,25 m vodící proužek na okrajích (v) – viz obr. 11 pruhy jsou odlišeny |
cykloobousměrka pro 30 km/h | min. 4,0 m mezi obrubami
3,5 m při rekonstrukci |
ČSN 73 6110 6.1; Tab.3 a 4TP179 |
4,0 m = 2,75 m pro auta (a) + 0,25 m bezp.odstup + 1 m pro cyklisty v opačném směru (a) (10.4.2.7)
resp. při rekonstrukci min. 3,5 = 2,5 (a)+1,0 m (a) (6.4.4.2) při zklidněné dopravě lze povolit cyklisty obousměrně na principu obousměrné jednopruhové komunikace *3 pruhy se nemusí odlišovat |
cykloobousměrka pro 30 km/h s parkovacím pruhem | 6,0-6,25 m mezi obrubami | TP179 6.4.4.2 | v zóně 30 a intenzity musí být menší než 100 vozidel za hodinu |
jízdní pruh pro cyklisty v jednom směru | min. 1 m | ČSN 73 6110 6.1 Tab.3 10.4.3.2 |
|
parkovací pruh pro auta | min. 2 m (1,8 m) | ČSN 73 6110 8.4.3, 4 | |
chodník pro chodce | 1,5 m nebo 2x 0,75 m | ČSN 73 6110 6.1 Tab.3; 10.1.2.4 | Pokud jsou dva chodníky v ulici, stačí, když má každý 0,75 m. Pokud je jeden, má mít 1,5m. Chodník má přednost před pruhy pro cyklisty (10.1.2.4) |
komunikace bez chodníků | ČSN 73 6110 3.1.12 | místní komunikace obslužná, ve zvlášť odůvodněných případech i sběrná, jedno nebo dvoupruhová. | |
Stezky pro společný provoz cyklistů a chodců | min. 3 m (2,5 m, 2 m) + 0,5 (0,25 m) od silnice či osvětlení | ČSN 73 6110 10.4.3.6 | – 4 m nad 180 chodců/h a 150 cyklistů/h – 3 m nad 50 cyklistů/h a 100 chodců/h – 2 m ve stísněných poměrech na 1,75 m – 1 m v odůvodněných případech při ≤ 20 cyklistů/h a 50 chodců/h v obou směrech |
Další dokument Technické podmínky TP 179 – Navrhování komunikací pro cyklisty1 zaměřený na provoz cyklistů dále rozvíjí komunikace pro cyklisty, oddělené pruhy a provoz na stávajících komunikacích – toho se týká odstavec 6.4 Cykloobousměrky , kde se uvádí:
*3 Podle odst. TP179 6.4.4.1 lze povolit cyklisty obousměrně v jakékoliv jednosměrce, kde je nízká hustota provozu:
Na komunikacích s nízkou intenzitou automobilového provozu, resp. vyšším stupněm zklidnění není nutné protisměrný cyklistický provoz nijak zvláště šířkově zohledňovat:
– lze vycházet z principu jednopruhové obousměrné komunikace;
– dostačující je umožnit vzájemné vyhnutí jízdních kol a ostatních vozidel pouze na některých místech, nikoliv v celé délce úseku (princip výhyben);
– zejména pro dodatečně zřizovanou úpravu na stávajících komunikacích. )Každou situaci je nutné posuzovat individuálně. Orientačně však platí při rychlosti ≤ 30 km/h je dostačující volná pojížděná šířka vozovky: pro<100 aut denně >3 metry; pro
<400 aut denně >3,7merů (TP 6.4.4.1)
13 komentářů u „Minimální šíře komunikací“