- Téma: Nádraží Slatiňany
- Téma: Pardubický spolek historie železniční dopravy
- Téma: Historické památky
Budova pochází z doby vzniku dráhy z Rosic n.L. do Havlíčkova Brodu. Provoz na trati zahájen 1.6.1871. Vodárna byla uvedena do provozu v roce 1873. Sloužila k zásobování parních lokomotiv vodou. Skládala se z technologické části uprostřed a dvou bytových jednotek.
Technologii čítal vodotažný dvoupístový stroj poháněný parním strojem. Ten je z roku 1874. Páru dodával kotel. Ten byl několikrát za provozu měněn. Současný je z roku 1913. Na konci 30. let minulého století byla technologie posílena, dosazena elektrická čerpadla a nové vodní jeřáby při rozšiřování železniční stanice. V tomto stavu dosloužla parním lokomotivám v roce 1978. Technologii ČSD, později ČD udržovaly ještě do roku 1995. Od té doby byla v hledáčku Pardubického spolku historie železniční dopravy a veřejnosti se část expozice poprvé představila v roce 2006.12
Zajímavostí je rybníček před nádražím, který sloužil k posílení zásob vody.
Mapa
- PSHDZ – Detašovaná expozice Slatiňany http://www.pshzd.cz/slatinany.html[↩]
- Předseda spolku: Oldřich Čížek e-mailem 30.3.2021[↩]
Událost
- 9. 8. 2021 Rosický parní víkend ve Slatiňanech 14. – 15. 8. 2021
- 15. 5. 2021 Pardubický spolek historie železniční dopravy odkoupil nádražní vodárnu
- 1. 1. 2006 Strojní část vodárny předána do opatrování Železničního muzea
Odkaz: www.pshzd.cz/slatinany.html
Odkaz: www.turistika.cz/mista/slatinany-nadrazni-vodarna/detail
Odkaz: www.mikroregionchrudimsko.cz/index.php?id=65093&action=detail&nid=663&lid=cs&oid=3664756
Odkaz: www.nabocany.cz/turistika-v-kraji?id=65093&action=detail