Téma: Nádražní vodárna

Budova pochází z doby vzniku dráhy z Rosic n.L. do Havlíčkova Brodu. Provoz na trati zahájen 1.6.1871. Vodárna byla uvedena do provozu v roce 1873. Sloužila k zásobování parních lokomotiv vodou. Skládala se z technologické části uprostřed a dvou bytových jednotek.

Technologii čítal vodotažný dvoupístový stroj poháněný parním strojem. Ten je z roku 1874. Páru dodával kotel. Ten byl několikrát za provozu měněn. Současný je z roku 1913. Na konci 30. let minulého století byla technologie posílena, dosazena elektrická čerpadla a nové vodní jeřáby při rozšiřování železniční stanice. V tomto stavu dosloužla parním lokomotivám v roce 1978. Technologii ČSD, později ČD udržovaly ještě do roku 1995. Od té doby byla v hledáčku Pardubického spolku historie železniční dopravy a veřejnosti se část expozice poprvé představila v roce 2006.12

Zajímavostí je rybníček před nádražím, který sloužil k posílení zásob vody.

 

Mapa

  1. PSHDZ – Detašovaná expozice Slatiňany http://www.pshzd.cz/slatinany.html[]
  2. Předseda spolku: Oldřich Čížek e-mailem 30.3.2021[]

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.