Nová trať do Chrudimi kolem nemocnice nebude, zastávka v centru Pardubic však ano, a možná i elektrifikace

Centrální komise ministerstva dopravy před pár dny schválila „Studii proveditelnosti trati Pardubice – Havlíčkův Brod/Svitavy“. Vyplývá z ní, že přestavby tratě mezi dvěma největšími městy Pardubického kraje se cestující nedočkají. „Spojky do pardubického hlavního nádraží od východu nedosáhly potřebné ekonomické efektivity, zároveň jsme v průběhu příprav narazili na negativní postoj obcí v souvislosti s územní průchodností. Správa železnic proto bude pokračovat podle komisí schváleného řešení, které zahrnuje úvrať v Rosicích nad Labem,“1

Zvažovaná trať by v cestování mezi Chrudimí a Pardubicemi odstranila jízdu úvratí přes Rosice. Vlaky zatím z Pardubic do Chrudimi jezdí na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať – nejpreferovanější variantou byla Ostřešanská spojka, která by vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.1

V roce 2016 tehdejší Správa železniční dopravní cesty oznámila, že Ostřešanskou spojku chce postavit v letech 2020 a 2022 za 2,2 miliardy korun. Proti plánu se ale ostře postavila část obyvatel Ostřešan i další obce v okolí. Provokoval je mimo jiné i násep pro novou spojku, který by dosáhl výšky až deset metrů nad terénem. Plán odmítali zástupci Chrudimi a pochybnosti vyjadřovali i krajští politici. Státní organizace nechala v roce 2020 znovu posoudit plánovanou Ostřešanskou spojku, dospěla k závěru, že se nevyplatí. Investice za tehdy už odhadovaných 4,3 miliardy korun by totiž znamenala pro spěšné vlaky časovou úsporu 3,5 minuty. A pro osobní vlaky jen o málo větší. Zásah do krajiny by byl výrazný.1

Tato studie ale nenašla způsob, jak úvrať zlikvidovat. Na druhou stranu to neznamená, že trať nemůže být lepší a rychlejší. Centrální komise vybrala variantu, která zahrnuje plnou elektrizaci tratí Havlíčkův Brod – Žďárec u Skutče – Pardubice-Rosice nad Labem a Žďárec u Skutče – Skuteč.1

„Toto rozhodnutí vítám. Považuji přeložku trati kolem Ostřešan za ekonomicky a urbanisticky nevhodnou. Dlouhá léta se o ní mluvilo, a i kvůli tomu se nerekonstruovala trať mezi Chrudimí a Pardubicemi. Pokud padlo rozhodnutí a trať se zmodernizuje a elektrifikuje, zkrátí se cestovní čas do Pardubic i Prahy,“ řekl starosta Chrudimi František Pilný (ANO).1

Organizátor dopravy Robert Koblížek naopak rozhodnutí Správy železnic lituje. „Vidím to jako ztracenou šanci, bylo tak možné zajistit lepší obsluhu Foxconnu a Pardubické nemocnice, kde je a vždy bude problém s parkováním. A také nezajistíme rychlé spojení po ose Chrudim – Pardubice – Hradec. Přesto si myslím, že až správa země a kraje se začne snažit zatraktivnit hromadnou dopravu pro ty, kdo mohou jet vlastním autem, tak se nějaká spojka jednou zrealizuje, byť to bude mnohem složitější a dražší než dnes,“ uvedl Koblížek.1 Stane se tak, až se politici místo pouhého vylepšování řešení vzniklých z potřeb před 130ti lety začnou tvořit hromadnou dopravu pro 21. století, kterou budou pravidelně jezdit i ti, kteří nemusí. Navíc špatná dostupnost Pardubické nemocnice od Chrudimi zvyšuje tlak na udržení duplicitních oddělení v Chrudimské nemocnici, což zhoršuje v důsledku kvalitu zdravotní péče (je málo doktorů a na pořádný rozvoj obou nemocnic není dost peněz; potenciální pacienti často nemohou jet vlastním autem a když už jedou, tak mají problém ho tam zaparkovat).

Z pohledu běžných cestujících debaty o Ostřešanské spojce nepřinesly jen stop modernizaci stávající tratě kvůli nejistotě, co s ní bude. Výsledkem plánů je i nová zastávka Pardubice centrum, která začne sloužit od června příštího roku. Původně to měla být první zastávka z Pardubic ve směru na Chrudim po budoucí Ostřešanské spojce. Spojka z plánů zmizela, zastávka přesto vyrostla a část spojů do Chrudimi a Hradce odtud bude vyjíždět, resp. zde bude končit.1

Ostřešanská spojka měla být mimo jiné i reakcí na fakt, že kolem pardubického armádního letiště nebylo podle původních informací možné provést elektrizaci tratě na Chrudim. Řešení se ale už našlo. „Elektrizaci trati v blízkosti pardubického letiště projednávala Správa železnic s Ministerstvem obrany ČR, Armádou ČR, Úřadem pro civilní letectví a společností East Bohemian Airport. Projekt bude přizpůsoben specifickým podmínkám nejen ve směrovém, ale také výškovém vedení trati s ohledem na trakční vedení,“ uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.1

  1. Definitivní stop pro novou trať do Chrudimi. Ostřešanská spojka nebude – iDNES.cz[][][][][][][][]

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.