- Téma: Názory opozice
- Téma: Rozpočet města Slatiňany 2025
- 18. Veřejné zasedání městského zastupitelstva – rozpočet 2025; převody pozemků
- Téma: Výdaje na provoz Městského úřadu
- Opozice podezírá koalici na městě z nehospodárného utracení finanční rezervy a nedostatečné komunikace
Ve středu bude na jednání zastupitelstva hlavním bodem návrh rozpočtu na rok 2025 předložený Radou města. Poté, co se nám podařilo získat jeho podrobnou podobu (protože na úřední desce byly zveřejněny pouze součty), poslali jsme své připomínky zastupitelům, aby měli čas se s nimi seznámit a případně je zahrnout do konečné verze rozpočtu. Celý text uvádíme také níže.
Vážený pane starosto, vážení radní,
vzhledem k tomu, že předkládaný deficit návrhu rozpočtu ve výši 73,8 mil. Kč vyčerpává fakticky podstatnou část finančních rezerv města vytvořených v předchozích volebních obdobích, a které byly prioritně vyčleněny na rekonstrukci sportovišť související s převodem Spartaku, na stavební realizaci úprav páteřních ulic a silnic, veřejného osvětlení a sídlišť (např. zadány PD a studie ul. Čechova, Tyršova a sídliště), je nešťastné nyní sestavit rozpočet s takto vysokým deficitem. Vyčerpáním rezervy vysokým schodkem rozpočtu fakticky nebude možné výše uvedené plánované investiční akce stavebně realizovat v dohledné době, což potvrzuje i střednědobý výhled rozpočtu města, ve kterém nejsou uvedeny. Z výše uvedených důvodů považujeme takto vysoký deficit za špatný a v této podobě nemůžeme návrh rozpočtu podpořit včetně rozpočtového výhledu.
Chceme ovšem k projednání návrhu rozpočtu přistoupit konstruktivně a zodpovědně, proto níže uvádíme položky rozpočtu, které doporučujeme nerozpočtovat, a to s uvedením věcných a konkrétních důvodů. Jedná se o položky jak provozního charakteru, tak i investičního, na které se předpokládá v budoucnu čerpat dotace (např. kanalizace Kunčí) či jsou dotace pravidelně vypisovány, a přesto je město nevyužívá a chce je hradit pouze z prostředků města. V situaci, kdy vedení města plánuje velký deficit rozpočtu, který je kryt z finančních rezerv města, a zároveň jsou vyčleněny značené prostředky do kapitoly kultury, je důležité, aby se zároveň adekvátně zvýšily i příjmy z ní.
Žádáme tímto Radu města Slatiňany, zda by naše návrhy na snížení schodku rozpočtu v uvedených položkách pečlivě zvážila, a v případě, že s nimi či některými z nich souhlasí, připravila na zastupitelstvo návrhy usnesení na rozpočtové změny. Zároveň doporučujeme upravit rozpočtový výhled pro období 2026 a 2027 o plánovanou rekonstrukci ulice Čechova, Tyršova či příp. sídliště. Děkujeme.
ÚPRAVA NAVRHOVANÉHO ROZPOČTU NA ROK 2025
Oddíl | Pol. | Text | Úspora Kč | Poznámka |
3639 | 5169 | Městský architekt | 492 000 | Městský architekt postrádá smysl, kdy město při zadání studie rekonstrukce návse Škrovád využívá služeb arch. Šmídové, jejíž koncept je v rozporu s míněním městské architektky. Zrovna tak v případě studie nástavby sálu zadala RM zakázku arch. Pavlíkovi, kterého ale RM nevybrala v soutěži na městského architekta. Na velikost našeho města a plánovaný deficit je zřízení funkce městský architekt luxus. Smlouvu doporučujeme ukončit dohodou. |
3639 | 5169 | Urbanisticko architektonická studie T.G.M. | 2 000 000 | Proti koncepci změny T.G.M nemáme námitek, nicméně velká část uvažovaného prostoru není v majetku města. Je nutno vejít v jednání s ŘSD popř. s PK, jelikož záměrem ŘSD bude převést komunikaci na kraj. Studii by měla zadat a financovat ŘSD (popř. Pk) ve spolupráci s městem. Dokud není dohoda, je zbytečné financovat studii na cizím majetku a plně z rozpočtu města, a tak jí nyní rozpočtovat. |
Energetický manager | 108 000 | Navrhujeme smlouvu nerealizovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o totožnou osobu-statutárního zástupce p. Krejčíka, jehož činnost reálně nepřinesla městu reálný efekt. | ||
3319 | 5169 | Nákup služeb (kulturní akce) | 500 000 | Vzhledem k vysoce ztrátovému rozpočtu jsou dvě varianty možného postupu, snížení výdajů na zábavu, nebo adekvátního zvýšení příjmů z ní. |
3319 | 6122 | Pódium | 350 000 | Vzhledem k vysoce ztrátovému rozpočtu jsou dvě varianty možného postupu, snížení výdajů na zábavu, nebo adekvátního zvýšení příjmů z ní. |
3632 | 6122 | Toaleta na hřbitov | 250 000 | Doporučujeme na zkoušku pronajmout TOI a teprve na základě vyhodnocení užívání a provozu rozhodnout o případné investici. Na časově omezený pronájem a provoz TOI doporučujeme vyčlenit max. 50 tis. Kč. |
3399 | 5194 | Věcné dary | 105 300 | Nevysvětlená kumulace výdajů v jednotlivých kapitolách. Doporučujeme škrtnout danou položku, na jiné položce kultura je již rozpočtováno 35 tis. Kč na věcné dary, což je dostatečná výše z hlediska vysoce deficitního rozpočtu. |
6119 | Územní studie dle ÚP | 1 200 000 | Vzhledem k obrovské finanční náročnosti na budoucí využití pozemku se nyní nejedná o rozpočtovou prioritu. Zároveň je na pozemek uzavřena pachtovní smlouva, podle které lze pacht nejdříve ukončit k 1.10.2027. Doporučujeme nyní nerozpočtovat. | |
6121 | Revitalizace vodní nádrže Trpišov | 1 000 000 | Doporučujeme zpracovat nejdříve dokumentaci pro realizaci a podat žádost o dotaci, prozatím realizaci nerozpočtovat. | |
3639 | 6121 | Výdaje spojené se stavbou kanalizace Kunčí 1. etapa | 20 000 000 | Smysl dává rozpočtovat celý projekt v okamžiku vypsání dotačního titulu a výběrového řízení na zhotovitele. Nelze realizovat na etapy. Nyní doporučujeme nerozpočtovat. |
3613 | 5169 | Služby areálu u nádraží č.p. 379 | 142 000 | U položky je uvedeno projekční a inženýrské práce k legalizaci. Areál byl jistě převzat předávacím protokolem s platnými revizemi, aktuální projektovou dokumentací a energetickým štítkem, příp. pokud se vyskytly některé nedostatky, které nebrání funkčnímu užití a byly uvedeny v předávacím protokolu, tak následné odstranění těchto nedostatků by mělo být uhrazeno ze strany bývalých majitelů (prodávajících). Není žádný důvod tuto položku rozpočtovat a financovat tak z rozpočtu města. |
3639 | 5011 | Platy zaměstnanců | 574 000 | V roce 2024 byly rozpočtovány platy ve výši 4475 tis. Kč, nyní rozpočtováno již ve výši 5363 tis. Kč, což je nárůst cca 20%. Navrhujeme rozpočtovat platový nárůst ve výši průměrné výše růstu platu pro rok 2025, tj. 7%, což je více, než je navýšení v platových tabulkách. Doporučujeme tedy rozpočtovanou částku upravit na tuto úroveň. |
3639 | 5031 | Povinné pojistné na sociální zabezpečení | 142 000 | Se snížením celkové částky na platy zaměstnanců je alikvótně rozpočtováno méně na pojistném. |
3639 | 5032 | Povinné pojistné na zdravotní pojištění | 52 000 | Se snížením celkové částky na platy zaměstnanců je alikvótně rozpočtováno méně na pojistném. |
6171 | 6122 | Nový aplikační server-Projekt kybernetické bezpečnosti
|
2 000 000 | Snížení položky rozpočtu na nový aplikační server v rámci projektu kybernetické bezpečnosti tím, že se pořídí levnější infrastruktura, která bude dostačující ke splnění požadavků zákona č. 181/2014 Sb. A zvážit outsourcing některých služeb, které na levnější infrastruktuře nebudou realizovatelné (např. správa e-mailových systémů), což sníží celkové náklady a optimalizuje provozní efektivitu. Tímto krokem bychom zachovali bezpečnostní standardy a zároveň minimalizovali výdaje. |
Celkem | 28 915 300 |