Pozor na klamavé reklamy v periodikách MAFRA a VLM cílící hlavně na seniory

Popsané inzeráty vypadají na první pohled téměř stejně, používají podobnou grafiku i tvrzení a také slibují nesplnitelné výsledky. Zákazník se však z inzerátu nedozví, odkud si zboží objednává, respektive jaká firma ho nabízí. Chybí také informace o tom, jak se přípravek jmenuje. Nejčastěji bývá v reklamě uvedeno pouze telefonní číslo, konkrétně pevná linka, která se u jednotlivých inzerátů mění. Čísla se průběžně mění, až zhruba po roce se některá z nich v inzerátech objevují znovu.1

Všechny telefonáty probíhaly stejně. Operátorka se telefonujících zeptala, jaký produkt je zajímá. Více než pět minut pak četla předepsaný text s popisem fungování produktu či „ozdravné kúry“ a pak požádala o osobní údaje, aby volající mohl dostat slevu. Následně oznámila, že poptávaný přípravek stojí v dávce na tři měsíce tisíce korun, někdy i přes deset tisíc.1

Těmito reklamami se kromě SÚKL a ČASP zabývá i pražský magistrát. Cílí podle něj hlavně na seniory nebo nemocné lidi. „Popsané jednání zneužívá jejich situace. Za stávající právní úpravy bohužel orgány dozoru pro oblast regulace reklamy nemají možnost tyto reklamy s úspěchem postihovat,“ reagoval mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.1

Fotografie v inzerátech jsou často převzaté z fotobank, podle inzerátů jde o Čechy a Češky, kteří přípravky sami vyzkoušeli. V jednom případě autoři inzerce použili fotografii existujících amerických manželů Lexi and Dannyho Reedových, kteří zhubli díky zdravému životnímu stylu. Tvůrci inzerátu je vydávali za Janu a Pavla Procházkovy z Chomutova, kteří zhubli právě díky inzerovanému produktu. Autoři reklam si vymýšlí i vědce, již mají výrobkům dodat důvěryhodnost.1

 

  1. Ve velkých denících slibují léčbu cukrovky a rychlé zhubnutí. Původ klamavých inzerátů jsme vypátrali za hranicemi (denikn.cz) 3/8/2023[][][][]

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.