Jízdní řády vlakové dopravy připravuje pro všechny osobní železniční dopravce Správa železnic, státní organizace. Hlavní změna pro vlaky i autobusy se provádí jednou ročně v půlce prosince.
Pro tvůrce jízdních řádů jsou hlavními partnery obce a i naše město bylo (stejně jako každý rok) dotázáno, jestli má nějaké připomínky k osobním a spěšným vlakům v připravovaných železničních jízdních řádech pro období 2021/2022.
Ve Slatiňanech připomínky směrujte na místostarostu Stanislava Šťastného, který je pak hromadně přepošle na tvůrce řádu. Požadujte od něj výsledek projednání vaší změny. A můžete je přidat i sem dolů pod Prahu.
A neváhejte, uzávěrka je už 15. 7. 2021.
Samozřejmě souvislostí je mnoho, spoje vlaku musí zohledňovat také vhodné míjení na jednokolejce, navazovat na další vlaky a obraty souprav atd., takže naděje na vyhovění připomínky není veliká. Ale je.
Níže jsou dosud sebrané podněty:
Spojení Slatiňany-Praha
Barevně jsou označeny problematické spoje. Jako návazné vlaky jsou brány pouze ty bez povinné rezervace vzhledem k nespolehlivosti dodržení času příjezdu prvního spoje.
Slatiňany > Praha
Přípoje ze Slatiňan na Prahu jsou vyhovující až na tyto, kde by bylo dobré přestup prodloužit nebo povolit čekání při zpoždění prvního přípoje:
- Krátký přestup z os5314 na R898. Další spoj do Prahy bez povinné rezervace jede po víc než půlhodině.
- Stejný případ je 5318/5320 na R872.
Praha > Slatiňany
Přípoje z Prahy do Slatiňan jsou vyhovující až na tyto, kde by bylo dobré přestup prodloužit nebo povolit čekání, případně prodloužit z Chrudimi do Slatiňan:
- Přestup 0 min. z R891 na os1455. Po 25min ve všední dny jede sice 1483, ale pro pravidelné cestování je to poměrně dlouhé čekání.
- Krátký přestup z ex129 na os. 5335, další spoj jede po 3/4 hodině.
- Krátký přestup z EC145 na os. 5343, další spoj jede po víc jak 1/2 hodině.
- V době mezi 16:30 a 17:40 nejede z Prahy žádný spoj navazující na vlak do Slatiňan. Zde by pomohlo 5363 prodloužit z Chrudimi do Slatiňan.
- Přestup z R875 na 5325/5345 je krátký, další vlak jede za hodinu, zde by bylo vhodné čekání na přípoj.
- Přestup z R897 na 5305/5347 je krátký, další vlak jede za hodinu, zde by bylo vhodné čekání na přípoj.
- Mezi 18:42 a 21:37 není z Prahy spojení do Slatiňan – zde by mohlo pomoci posunout 5327 o 25min a zavést čekání, aby navazoval na R877 (ale aby to nevadilo zase jiným cestujícím?)
Úprava linek
Složitější problém je, že vlaky nejezdí tam, kam se velká část lidí potřebuje dostat. Že by se to vyřešilo letos, není příliš pravděpodobné, ale určitě bychom měli připomínat, že tenhle nedostatek tady je, aby ho politici měli na očích ve vhodné chvíli ho podpořili:
- Prodloužení vlakových linek od Chrudimi nebo od Pardubic k nemocnici (zastávka Pardubičky), protože MHD tam jede dlouho, není integrovaná (takže si musíme při přestupu z vlaku koupit další jízdenku a nenavazuje a nečeká na přestup)
- Vybudování zastávky Pardubice centrum u myší díry, odkud to je pak 5 min pěšky do centra.
- Zrušení úvrati při jízdě z Chrudimi a Slatiňan do Pardubic, díky které je rychlost vlakové přepravy s MHD do centra Pardubic v srovnatelná s jízdou na kole (kdyby se tam dalo bezpečně projet).
Má-li někdo zájem, může podobně zpracovat další směry (HK, Brno, Olomouc).