Návrh: Minimální šíře komunikace 4,5m i za cenu chodníku jen na jedné straně

Standardní šíře ulice ve Slatiňanech je 8-9 metrů. Na obou stranách 1,5m chodník a vprostřed 5 m vozovka.

klášterní ulice po rekonstrukci - od Tyršovy
klášterní ulice po rekonstrukci – od Tyršovy

V posledních letech se jeden pruh (min 2,5m) ve vozovce mění v parkovací pruh a pro průjezd zbývá kolem 3,5m, což je i normované minimum pro průjezdný prh. Vzhledem k dlouhodobému tolerování tohoto nešvaru už je téměř nemožné ustoupit zpět.

značky jednosměrka – cykloobousměrka

Přitom podle normy TP175

Řešení pro automobily je zjednosměrnit ulice, případně zavést obousměrný jednopruhový provoz s výhybnami (jako např. na Škrovádské).

Problém je však s cyklisty a chodci s vozíky a kočárky, kteří z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou používat chodník. V průjezdném pruhu 3,5m není dostatečná šíře pro jejich bezpečné míjení nebo předjíždění. A jet třeba i blok za cyklistou nebo kočárkářem je pro mnoho řidičů neúnosné, sněží se dotyčného i za cenu jeho ohrožení minout nebo předjet hned.

šíře ulice

Řešení by bylo rozšíření průjezdného pruhu o ca. 1m na 4,5, což i podle normu umožňuje vytvořit cykloobousměrku (při 30 km/h), bezpečné předjetí nebo objetí. Tato šíře dokonce umožňuje i míjení dvou osobních aut v případě obousměrného jednopruhového provozu či nouzové zastavení auta ve druhé řadě, aniž by se zablokovala celá ulice.

Příčná ulice ve Slatiňanech v sobotu 27.5.2023

Hrozí také to, že když bude moc chodníků, nakonec řidiči zaberou oba chodníky a kromě cyklistů ostrouhají i chodci.

Řešení, kde získat další metr pro vozovku je zrušení (stejně už mnohem méně používaného) chodníku na jedné straně.

údržba města zalévá zeleňV Neumannově ulici se projektant mylně domníval, že cyklisté budou moci jezdit v obou směrech. Když mu to policie zamítla, už se město nechtělo předělávat projekt, protože je zde ještě dvoumetrový zelený pruh.

V první části rekonstrukce Klášterní ulice se cyklisti při návrhu vůbec neřešili, prý mohou blok domů objet přes Nádražní ulici nebo Vítězství.

V aktuálně připravované rekonstrukci zbytku klášterní ulice ústav trvá na zachování chodníku podle ústavu, město na zachování parkovacího pruhu, takže má-li se vozovka rozšiřovat, tak jedině na úkor chodníku podél domů.

Co udělá cyklista, který se necítí na vozovce bezpečně, případně jeho rodiče, je-li to třeba školák do školy?

a) bude jezdit po chodníku

b) bude jezdit raději autem, čímž bude zase více aut v ulicích, potřeba více ještě více parkovacích míst u pošty, obchodů, školy, sokolovny, úřadu….

– chceme tohle?

Napsat komentář

U komentářů prosím uvádějte celé své jméno.