- Téma: Rekonstrukce východní části ulice Medunova
- Téma: Cyklisté ohroženi auty na úzkých silnicích
- Téma: Slatiňany dostupné pro cyklisty
- Téma: Nové osvětlení do zbytku Klášterní a Švermovy ulice
- Téma: Rekonstrukce Klášterní ulice (od Tyršovy po Švermovu, případně až k nádrži u nádraží)
- Téma: Rekonstrukce ulic
- K-témata
Standardní šíře ulice ve Slatiňanech je 8-9 metrů. Na obou stranách 1,5m chodník a vprostřed 5 m vozovka.
V posledních letech se jeden pruh (min 2,5m) ve vozovce mění v parkovací pruh a pro průjezd zbývá kolem 3,5m, což je i normované minimum pro průjezdný prh. Vzhledem k dlouhodobému tolerování tohoto nešvaru už je téměř nemožné ustoupit zpět.
Přitom podle normy TP175
Řešení pro automobily je zjednosměrnit ulice, případně zavést obousměrný jednopruhový provoz s výhybnami (jako např. na Škrovádské).
Problém je však s cyklisty a chodci s vozíky a kočárky, kteří z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou používat chodník. V průjezdném pruhu 3,5m není dostatečná šíře pro jejich bezpečné míjení nebo předjíždění. A jet třeba i blok za cyklistou nebo kočárkářem je pro mnoho řidičů neúnosné, sněží se dotyčného i za cenu jeho ohrožení minout nebo předjet hned.
Řešení by bylo rozšíření průjezdného pruhu o ca. 1m na 4,5, což i podle normu umožňuje vytvořit cykloobousměrku (při 30 km/h), bezpečné předjetí nebo objetí. Tato šíře dokonce umožňuje i míjení dvou osobních aut v případě obousměrného jednopruhového provozu či nouzové zastavení auta ve druhé řadě, aniž by se zablokovala celá ulice.
Hrozí také to, že když bude moc chodníků, nakonec řidiči zaberou oba chodníky a kromě cyklistů ostrouhají i chodci.
Řešení, kde získat další metr pro vozovku je zrušení (stejně už mnohem méně používaného) chodníku na jedné straně.
V Neumannově ulici se projektant mylně domníval, že cyklisté budou moci jezdit v obou směrech. Když mu to policie zamítla, už se město nechtělo předělávat projekt, protože je zde ještě dvoumetrový zelený pruh.
V první části rekonstrukce Klášterní ulice se cyklisti při návrhu vůbec neřešili, prý mohou blok domů objet přes Nádražní ulici nebo Vítězství.
V aktuálně připravované rekonstrukci zbytku klášterní ulice ústav trvá na zachování chodníku podle ústavu, město na zachování parkovacího pruhu, takže má-li se vozovka rozšiřovat, tak jedině na úkor chodníku podél domů.
Co udělá cyklista, který se necítí na vozovce bezpečně, případně jeho rodiče, je-li to třeba školák do školy?
a) bude jezdit po chodníku
b) bude jezdit raději autem, čímž bude zase více aut v ulicích, potřeba více ještě více parkovacích míst u pošty, obchodů, školy, sokolovny, úřadu….
– chceme tohle?